O tworzeniu infografik w pigułce – parę porad i trików

O tworzeniu infografik w pigułce – parę porad i trików

Miało być w pigułce, a wyszło trochę długo. Aby Was zachęcić powiem, że będzie o darmowych programach do tworzenia chmury słów, tworzenia infografik i innych ciekawostkach.

Infografiki stają się w Polsce coraz bardziej popularne. Coraz więcej klientów chce, aby w tworzonych dla nich projektach pojawiały się ikony czy całe infografiki. Dlaczego? Bo to jest modne, wygląda atrakcyjnie, a przede wszystkim dobra infografika ułatwia i przyspiesza odbiór informacji. Jednak czy stworzenie infografiki jest łatwe? Czy to zadanie bardziej dla grafika czy może dziennikarza?

Infografiki to wizualne przedstawienie danych lub opowiedzenie jakiejś historii w zwięzły, logiczny, graficzny sposób. Nie wystarczy więc tylko znajomość programów graficznych, bo infografika nie może być tylko ładna, ona ma być zrozumiała. Żeby stworzyć infografikę trzeba zrozumieć posiadane dane, znaleźć zależności, powiązania przyczynowo-skutkowe.

W Polsce nie ma za dużo materiałów poświęconych tworzeniu Infografiki, ale w tym artykule postaram się przedstawić parę użytecznych porad, inspiracji.


Książka „Infografiki – Praktyczne zastosowanie w biznesie” Mark Smiciklas

infografika00

Niestety jest to pozycja dosyć słaba i traktująca temat bardzo powierzchownie. Nie jest skierowana do projektantów graficznych, bardziej do biznesmenów, szefów firm. Opisuje jakie korzyści przynosi stosowanie infografik, gdzie można je stosować, jak zabrać się do stworzenia infografik (przy czym ostatni temat jest omówiony w taki sposób, że ciężko jest wydobyć jakieś praktyczne rady). Niemniej to, co warte do przekazania, to:

Zabierając się do stworzenia infografiki warto zadać sobie 6 pytań dziennikarza, a więc:

  • KTO? – Kim są docelowi odbiorcy infografiki?

  • CO? – Co chcesz opowiedzieć? jaka jest esencja Twojego przekazu? Jakie symbole przychodzą Ci do głowy? Jakie informacje?

  • KIEDY? – Kiedy informacje były aktualne?

  • GDZIE? – Gdzie infografika ma zostać opublikowana? (czy w internecie czy druk, jaki format – wpłynie to na koncepcję Twojej infografiki)

  • DLACZEGO? – Dlaczego te informacje mają znaczenie dla odbiorców? Czemu ma służyć Twoja infografika?

  • JAK? – Jak zorganizowany jest przekaz w Twojej infografice? Jak łatwo zrozumieć Twoje informacje?


Chmury słów, tagów

Częstym elementem Infografik są tzw. chmury słów/tagów czyli zbiory słów kluczowych/wybranych przez autora przedstawione w formie graficznej (słowa mają zróżnicowaną wielkość ze względu na znaczenie, różną kolorystykę/położenie, często ułożone są w jakiś kształt – np. skojarzenia z Warszawą ułożone są w wymyślony przez autora symbol Warszawy).

Wygląda to na żmudną robotę w Ilustratorze, ale!…wcale tak nie jest. Istniej parę darmowych programów do generowania takich chmur słów. Poniżej przedstawiam dwa, według mnie najlepsze, programy online:

TAGXEDO

infografika02

Bardzo prosty w obsłudze program. Wystarczy wprowadzić dowolny tekst lub wprowadzić powtarzające się słowa. Po wygenerowaniu „chmury słów” możemy zmieniać kolor tekstu (są do wyboru gotowe zestawienia kolorystyczne), krój pisma, ułożenie, layout, a także wybrać dowolny kształt (jest ich naprawdę wiele do wyboru, można też dodać własny).

Stworzoną chmurę słów możemy zapisać w różnych formatach.

TAGUL 

infografika01

Podobnie jak w powyżej opisanym programie możemy wybrać dowolny kształt (lub dodać własny), wybrać krój pisma, zestaw kolorów, ułożenie napisów. To, co odróżnia ten program od TAGXEDO, to większe panowanie nad doborem słów. Wprowadzony tekst zamienia nam się w tabelę słów, gdzie na samej górze znajdują się słowa najczęściej użyte (a więc te, które będą największe w naszej chmurze). Można usunąć dane słowo (np. jak okazało się, że najczęściej powtarzającym się słowem jest „na”;)) lub zmienić liczbę występowania danego słowa (a więc też wielkość danego słowa w chmurze).

Aby stworzyć chmurę słów można wkleić dowolny tekst lub zaimportować go z jakiejś strony – tak stworzona chmura słów pokaże nam, jakie słowa kluczowe występowały w danym tekście – pokazuje obraz jakiegoś zagadnienia (np. co wynika z tekstu o gotowaniu? A co np. z tekstów z bloga młodej mamy?). Ale można też wprowadzić już wybrany ciąg skojarzeń z danym tematem.


Program do infografik

W internecie istnieje też parę darmowych programów (zazwyczaj z możliwością rozszerzenia je o płatne „premium”) do tworzenia infografik!

W tym miejscu opiszę jeden, najlepszy według mnie:

PIKTOCHART 

infografika03 infografika04

Po zalogowaniu się do programu (można przez FB lub Googla+) mamy do wyboru kilka darmowych, nowoczesnych i dobrze zaprojektowanych szablonów (infografik, raportów, prezentacji), które następnie możemy edytować.

Edytor wyposażony jest w najróżniejsze narzędzia – tworzenie różnych wykresów, map; posiada bogatą bibliotekę ikon pogrupowanych w kategorie; można zmieniać kolorystykę elementów/tekstu, usuwać je/dodawać. Prace można zapisać w różnych formatach.


Miejsca inspiracji w sieci

Jako, że są ludzie zdecydowanie mądrzejsi ode mnie w dziedzinie infografiki, polecam także trzy adresy ciekawych stron:

Blog „Information is Beautiful” 

infografika05

Znajdziecie tu zarówno infografiki na wysokim poziomie, jak i, w zakładce „books”, polecane pozycje anglojęzyczne poświęcone infografice.

Dailyinfographic

infografika06

Portal publikuje codziennie jedną infografikę, można zamówić subskrypcję tych infografik na maila i codziennie poświęcić 5 minut na inspirację, podpatrzenie, jak inni zorganizowali posiadany materiał w spójną infografikę.

Datablog

infografika07

I na koniec rarytas, który znalazłam dopiero przygotowując ten artykuł:) Polski blog, kierowany przede wszystkim do dziennikarzy, ale każdy grafik bardzo wiele z niego skorzysta, poświęcony analizie i wizualizacji danych. Znajdziecie tu opisy programów do tworzenia interaktywnych map, inne programy do tworzenia infografik, analizę przykładów i wiele, wiele innych!

Opublikowane przez Małgosia Chustecka

  • Rarytas na końcu rzeczywiście zacny.;D Pożyteczny materiał. Dailyinfographic trafia na listę moich subskrypcji.

    Korzystając z okazji muszę wspomnieć o zmianach, które na początku przyszłego roku zajdą na DataBlog.pl. Zajrzyjcie koniecznie.;)

    Pozdrawiam